מידע מקצועי-ישראל

הצהרת הון למס הכנסה

כל בעל עסק אשר פותח תיק במס הכנסה, חייב לדעת כי הינו צפוי להצהיר על הכנסותיו בשנים הקרובות. זאת בכדי לאמת את נכסיך ואת ההון העסקי, ללא קשר לגודל העסק או מספר העובדים. הסמכות לדרוש הצהרת הון, הוענקה בפקודת מס הכנסה ועקרונית ניתן לדרוש מכל אזרח במדינה הגשה של דוח הצהרת הון. בכדי לעשות זאת בדרך נכונה ומוצלחת, תחילה קראו את עיקרי החוק.

הצהרת הון – מה זה אומר?
הצהרת הון הינה דיווח לרשות המיסים, אודות נכסים והתחייבויות שיש לנישום יחיד נכון לתאריך ספציפי. רשות המיסים מעבירה דרישה זאת בדרך כלל אחת לשלוש עד חמש שנים בממוצע, לנישומים שהקימו עסק (עוסק מורשה, פטור, חברה בע"מ, שותפות).
הצהרת הון הינה כלי למעקב אחר הגידול בנכסי הנישום, והערכה האם ההכנסות עליהן דיווח לרשות המיסים לאורך השנים, מספיקות למימון רכישתם (נכסי מקרקעין, מכוניות, תכשיטים, ריהוט, השקעות בחברות פרטיות, השקעות במניות הנסחרות בבורסה וכל רכוש אחר בר קיימא).
מוענקים לנישום 120 יום להגשת הצהרתו, במידה ולא הגיש וגם לא קבל אורכה, יחויב בקנסות, תיתכן גם חשיפה לתביעה פלילית. רשות המיסים מפעילה הליכים פליליים לעיתים נדירות, ובמקרים חריגים, בהם באופן מכוון ועיקבי הנישום מסרב לשתף פעולה.

כיצד מתבצע ניתוח גידול נכסי הנישום?
רשות המיסים שולחת את מבקר מס הכנסה, לאסוף נתונים אודות הכנסות הנישום, בתקופה שבין שתי הצהרות ההון. נתונים אלה מופיעים בדוחות המס שמוגשים אחת לשנה. הכנסות הנישום אמורות לממן הוצאות מחיה שוטפות, מתנות, נסיעות לחו"ל, תשלומי מיסים, אחזקת רכב, וגם רכישת נכסים ברי קימא.
במידה וההכנסות המדווחות אינן מספיקות למימון רמת החיים הנוכחית, פקיד השומה מייחס לו הכנסות נוספות, עליהן לא דיווח לרשויות מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. מדיניות בתי משפט בענין גידול לא מוסבר בנכסי הנישום, היא כי הגישה הרווחת כיום בבתי המשפט בישראל הינה לייחס את ההכנסות הנוספות (שלא דווחו), לשנות מס בהן לא חלה עדין התיישנות על חובות הנישום. ולכן הוא צפוי לקבל דרישה לתוספת תשלומי מס לרשויות מע"מ, ביטוח לאומי ומס הכנסה. ובנוסף יוטלו עליו קנסות וריבית על המס המשולם באיחור.

התגוננות נישומים מול דרישות מס הכנסה
טענה שכיחה של נישומים הינה שקיבלו מתנות או הלוואות מקרובי משפחה, לרכישת נכסים ומימון הוצאות שוטפות. בתי המשפט נוטים לדחות הסברים אלה אם אינם מגובים בראיות מוצקות. במקרים אלה נטל ההוכחה מוטל על כתפי הנישום, בתי המשפט דחו טענות בדבר העברות כספים ממדינות אויב, אם לא גובו בעדויות ומסמכים מהימנים.
עדויות בלבד לא מספקות את בתי המשפט. הם דורשים אסמכתאות מוצקות בכתב, שאינן מותירות ספק בקשר למהימנות טענות הנישום אודות המקורות לרכישת נכסיו. חשוב מאוד לשמור מסמכים המוכיחים את טענות הנישום בדבר קבלת מתנות או הלוואות. מסמכים אמינים יכולים לחרוץ את גורל הנישום לטובה.
רשות המיסים משתמשת בטבלאות סטטיסטיות להערכת הוצאות הנישום למחיה שוטפת. טבלאות אלה אינן סוף פסוק. ניתן לתקוף אותן, ולערוך בהן שינויים והתאמות שיסייעו לנישום. בתי המשפט בישראל נדרשו ונדרשים להכריע במקרים רבים, בהם מוטלים על הנישום חבויות מס נוספות, בעקבות בדיקת הצהרות ההון שלו ע"י רשות המיסים.
עשרות פסקי דין נכתבו בנושא זה, תפקידה של רשות המיסים הינו גביית מיסים, ולכן נטייתה הטבעית להתייחס לנישום באופן דקדקני. הדרישות לתשלומי מס נוספים בעקבות בדיקת הצהרת הון, הינן כבדות מאוד למרבית הנישומים. אזרחים רבים עלולים לאבד את נכסיהם, להיקלע למשבר נזילות חריף או אף להכריז על פשיטת רגל, בעקבות חובות מס כבדים המוטלים עליהם באופן מפתיע.

טיפים להתמודדות עם דרישה להגשת הצהרת הון

חשוב מאוד להתיחס לדרישה ה"תמימה" להגשת הצהרת הון באופן זהיר, יש לערוך מראש השוואה בין הצהרת ההון המוגשת לזאת שהוגשה לפני מספר שנים. התכוננו מראש לשאלות שאתם עלולים להישאל בעקבות בדיקת הצהרת ההון שלכם, על ידי פקיד השומה. תתעדו קבלת מתנות והלוואות במסמכים מקוריים ומשכנעים, בפרט כאשר מדובר בכספים שקיבלתם מקרובי משפחה.

במידה מסוימת הצהרת הון הינה מעין בדיקת אמינות, המבוססת על הדיווחים השנתיים שלכם אל מס הכנסה. כמובן שאף אחד אינו רוצה להסתבך עם הרשויות, ולהיכנס להוצאות כספיות מיותרות. בכדי להגיש הצהרת הון באופן הבטוח והנכון ביותר, מומלץ לעשות זאת בעזרתו של רואה חשבון מנוסה ומקצועי.

צרו קשר עם משרדנו

לתיאום פגישה ולקבלת פרטים נוספים :

צרו קשר עם משרדנו

לתיאום פגישה ולקבלת פרטים נוספים :

דילוג לתוכן